Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na domácí scéně jsou přesně 3 lidé, o kterých jsem si naprosto jist, že ať se postaví do čela téměř jakékoliv kapely na hardcorové scéně, tak to bude skvělé. Shodou okolností všechny tyto tři figury betonovaly základy domácí punk-hardcorové scény. Každý svým způsobem trochu jinak, ale všichni rozhodně významným způsobem, který byl inspirací pro další generaci hardcorové mládeže. A kdo je touto „svatou trojicí“ domácího hardcoru? Tomáš Mládek z FLOWERS FOR WHORES nebo REPELENT SS (dříve například KEVORKIAN), Marek Zeman z REMEK (dříve LAKMÉ nebo DAKHMA) a pak také Milan Trachta řečený Banán, který v současnosti řve v HANBĚ. Už když Milan opouštěl LAHAR, věděl jsem, že ať už jeho kroky budou směrovat kamkoliv, bude to živě autentická a silná kapela. A Dámy a pánové, tady to máme…
JUST FOR BEING, PIPES AND PINTS a LAHAR v jednom punkovém kotli. Co od toho čekat? V první řadě punk, který se s tím prostě moc nemaže. Z HANBY je na míle daleko cítit určitá spontálnost a lehkost, obrovskou devizou této vlastnosti je to, že má jejich hudba velmi bezprostřední energii. Zajímavým atributem alba „Silou kovadliny“ je pro mě i to, že se do jeho materiálu, snad krom hymny „Mělký hrob“, nedostanete hned na první poslech. HANBA v tomto ohledu nehraje na hitovky, jež vám zabrnkají na první signální. K jednotlivým skladbám vede trnitější cesta, kterou se ale vyplatí prošlápnout. Odměnou vám budou výborné texty a živé koncerty, které už teď patří mezi absolutní špičku toho, co domácí scéna může nabídnout.
Banán se moc často neobtěžuje s intonací, a pokud ano, pak to nejsou moc návykové melodie. O to víc je ale rozumět tomu, co říká, což je u HANBY naprosto bazální esence. Nějaké typicky punk-rockové sborové melodické punkové refrény najdete velmi poskromnu, jeden takový je na konci písničky „Kosa a kámen“, ale vlastně to bude asi jediný případ.
Instrumentálním motorem, jež pohání tuto mašinu, je pak jednoduchá punk-rocková hoblovačka, která rozhodně není v ničem objevná, ale současně ani nenudí. Krom vyloženě tří i dvou-akordových riffů, jejichž největší devizou je vnitřní lauf a tah na branku, tu ale najdete i spoustu žánrových přesahů, které přirozeně vystoupí až po delších posleších. Hned titulní skladba „Silou kovadliny“ je takový případ, který sólovou kytarou koketuje třeba i s americkým country. Tyto stylové příměsi vstupují postupem času tak nějak mimoděk a přirozeně. Nenajdete zde nic, co by působilo jakýmkoliv způsobem násilně nebo účelově.
Tracky málokdy přesáhnou dvě minuty, což je možná škoda, protože toto LP končí přesně v té chvíli, kdy se do něj trochu ponoříte a nezbývá, než ho sjet od začátku ještě jednou. V každém případě je z HANBA mého pohledu vedle třeba emo-punkových veteránů z REMEK jedna z nejzajímavějších kapel, jež se u nás za poslední dobu na této scéně zrodily. A jak už jsem výše psal – u obou kapel jsou živé koncerty o mnoho levelů výš, než studiovky. Takže dnes se na vás těším na Sedmičce…
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.